Bid Price

Bid Price یعنی چه؟

بالاترین قیمتی که خریدار حاضر است برای یک محصول یا خدمات خاص بپردازد، Bid Price نام دارد. مقدار پولی است که خریداران برای یک کالا، مانند یک کالا، امنیت، یا ارز دیجیتال در چارچوب بازارهای مالی ارائه می‌کنند.

کارگزاران یا سهامدارانی که می‌خواهند دارایی‌ها یا سهام خود را بفروشند، باید یکی از Bid Price موجود در order book (ترجیحاً بالاترین) را انتخاب کنند یا قیمت درخواستی (ask price) را ارائه کنند و منتظر بمانند تا خریدار نسبت به آن پیشنهاد دهد و به این ترتیب سفارش انجام شود.

معامله گران در بازارهای مالی این توانایی را دارند که در زمان ثبت سفارش، قیمتی را که برای خرید یا فروش دارایی بپردازند، انتخاب کنند. بدیهی است در صورتی که قیمت گذاری آنها با قیمت فعلی بازار فاصله زیادی داشته باشد، سفارش آنها تکمیل نخواهد شد.

Bid Price معمولاً کمتر از قیمت ارائه شده است که به آن «ask price» نیز می‌گویند، که قیمتی است که مردم آماده فروش هستند.

order book معاملات دارای Bid Price مختلفی از طرف خریدار و ask price از طرف فروشنده است. بالاترین Bid Price همیشه کمتر از حداقل ask price است و این اختلاف به عنوان spread پیشنهاد و تقاضا شناخته می شود.

Market maker ها به طور منظم برای یک اوراق بهادار مناقصه ایجاد می کنند، و همچنین ممکن است زمانی که فروشنده به دنبال قیمتی است که ممکن است آن را بفروشد، مناقصه ایجاد کنند. spread منعکس کننده تفاوت بین این دو قیمت/ارزش است. Market maker (MM) ها از spread پول به دست می آورند. در نتیجه، هرچه spread بیشتر باشد، سرمایه‌گذار درآمد بیشتری ایجاد می‌کند.

هنگامی که یک Bidder پیشنهادی را ارائه می‌کند، حتی اگر فروشنده فعالانه در تلاش برای فروش نباشد، به آن Unsolicited Bid گفته می‌شود.

Bid Price اغلب به منظور دریافت پاسخ مورد نظر از طرف ارائه دهنده Bid تعیین می شود. به عنوان مثال، اگر خریدار بخواهد برای یک کالا 30 دلار بپردازد و ask price آن 40 دلار است، می‌تواند یک (Bid) پیشنهاد 20 دلاری ارائه کند و با پیشنهاد ملاقات در نیمه راه دقیقاً همان جایی که در وهله اول قصد داشت، تسلیم شود.

جنگ مناقصه (Bidding War) زمانی رخ می دهد که بسیاری از مناقصه گران (Bidder) برای یک کالا با هم رقابت می کنند و مناقصه ها (Bid) را یکی پس از دیگری قرار می دهند. زمانی که یک Bidding War شروع می‌شود، خریداران برای شکست دادن Bid های خریداران رقیب، قیمت‌های بالاتری را ارائه می‌کنند که باعث می‌شود قیمت آن کالا به سرعت افزایش یابد.

بازار معاملات ارزهای دیجیتال، مانند سایر بازارهای مالی مانند stocks, forex, futures و options، می تواند کاملاً رقابتی باشد. با این حال، وقتی نوبت به معاملات و به‌روزرسانی قیمت‌ها در بلادرنگ (real-time) می‌شود، همه آنها گام‌های یکسانی برمی‌دارند.

ارزهای رمزنگاری شده عمدتاً با قیمتی کمتر از Bid Price فروخته می شوند، اما هرگز بالاتر نیستند. خریدار کنترل کاملی بر Bid Price دارد، مگر در مواردی که به میزان قابل توجهی مطابق با استانداردهای بازار نباشد و نیاز به تعدیل قیمت داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا