Automated Market Maker (AMM) [Updated]

Automated Market Maker (AMM) چیست؟

سیستم‌های Automated Market Maker (AMM) بعد از اینکه اولین بار توسط Shearson Lehman Brothers و ATD در اوایل دهه 1990 قبل از اختراع آنها پیاده‌سازی شدند و شروع به کار کردند.

این رویکرد دلیل لغزش و تاخیر در کشف قیمت در بازارها بود. علاوه بر این، Market Maker نیز به دستکاری بازار متهم شدند. هنگامی که AMM معرفی شد، تمام مشکلات ناشی از Market Maker (بازارسازان) انسانی را حل کرد. در حال حاضر، این نوع سیستم ها در صرافی های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین نیز معرفی شده اند.

در صرافی‌های غیرمتمرکز مبتنی بر Automated Market Maker (AMM) ،دفتر سفارش (order book) سنتی با استخرهای liquidity جایگزین می‌شود که برای هر دو دارایی معاملاتی به‌صورت زنجیره‌ای از پیش تأمین مالی می‌شوند. liquidity توسط سایر کاربرانی که از طریق کارمزد معاملاتی بر اساس درصدی از استخر liquidity که ارائه می‌کنند، درآمد غیرفعال در سپرده خود نیز کسب می‌کنند.

یکی از صرافی های غیرمتمرکز که AMM را پیاده سازی کرده است Uniswap است. Uniswap یک صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم است که به کاربرانش اجازه می‌دهد هم liquidity را برای کسب درآمد غیرفعال تامین کنند و هم بین دارایی‌های مختلف مبادله کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا