Collateralized Mortgage Obligation (CMO)
Collateralized Mortgage Obligation (CMO) چیست؟
Collateralized Mortgage Obligation (CMO) (تعهدات وام مسکن وثیقه) یکی از تعدادی از اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن است که توسط بانک ها برای افزایش نقدینگی خود استفاده می شود. به زبان ساده، یک CMO مجموعه ای از چندین وام مسکن است که توسط افراد یا شرکت های مختلف به صورت بسته بندی شده است. سپس این بسته وام به سرمایه گذاران ارائه می شود تا بانک بتواند به سرعت به نقدینگی دست یابد. در مقابل، سرمایه گذار یک بسته وام Collateral و هرگونه بازپرداخت بیشتر وام ها را دریافت می کند.
CMO ها نوع بسیار متنوعی از سرمایه گذاری هستند. از یک طرف، آنها خطرات قابل توجهی را برای شرکت یا صندوق خریدار آنها به همراه دارند. از آنجایی که این اساساً ترکیبی از چندین وام مسکن است، ریسک افزایش مییابد زیرا ممکن است بیش از یکی از این وامها به وام معوق تبدیل شود. با این حال، از طرف دیگر، سرمایه گذار Collateral زیادی با این بسته ها دریافت می کند. تصور کنید یک CMO متشکل از پنج وام رهنی مختلف است، این بدان معناست که مالک جدید Collateralized Mortgage Obligation (CMO) یا بابت پنج وام مختلف پرداخت میکند یا اگر این وامها پیشفرض شوند، مالکیت پنج ملک مختلف را دریافت میکنند.
از این نظر، CMO ها ابزار مفیدی هم برای بانک ها و هم برای سرمایه گذاران هستند. متأسفانه، به دلیل ماهیت بسیار غیر قابل پیش بینی بازار مالی، CMOها نیز جزو پرریسک ترین سرمایه گذاری ها هستند.
از سال 2008، بانکهای مرکزی و تنظیم کنندگان قوانین بهتر و سختتری را در مورد CDO و CMO معرفی کردهاند. با توجه به این موضوع، سرمایه گذاران اکنون توجه خود را به این نوع خرید با پشتوانه امنیتی معطوف کرده اند. در حالی که بحران مالی به شدت ضربه خورد، Collateralized Mortgage Obligation (CMO) ها همچنان یک فرصت سرمایه گذاری قابل دوام هستند. با بهبود مقررات و بانکهای هوشیارتر، بازار مسکن در حال بازگشت است و CMOها ارزشمندتر میشوند. CMO ها همچنین یک راه عالی برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری شما هستند.