Big Tech
Big Tech چیست؟
Facebook, Amazon, Appleو Google از جمله پنج شرکت بزرگ در صنعت فناوری اطلاعات (IT) در ایالات متحده هستند و به Big Tech معروف هستند. زمانی که مایکروسافت معیارهای خاصی از ارزش بازار، سود، درآمد، تعداد کارمندان یا مطلوبیت به عنوان کارفرما را برآورده می کند، گهگاه به این لیست اضافه می شود.
کسبوکارهای Big Tech با ارزش بازار از 500 میلیارد دلار تا 2 تریلیون دلار به برخی از پرسودترین شرکتهای بورسی در جهان تبدیل شدهاند. آنها در چندین بخش فعالیت می کنند و تأثیر قوی بر مصرف کنندگان در چندین پلتفرم دارند. هر یک از شرکت های بزرگ فناوری به عنوان مرکزی برای خدمات و فعالیت های اینترنتی با فناوری پیشرفته عمل می کند.
این شرکت های برتر فناوری اطلاعات در زمینه های مربوطه خود از انحصار برخوردار هستند. به عنوان مثال، آمازون غول تجارت الکترونیک، فیس بوک پیشروترین پلت فرم رسانه های اجتماعی در جهان، گوگل رئیس موتور جستجو و اپل رئیس سخت افزار ارتباطات است. این غولهای دیجیتال به دلیل درک عمیق از خواستههای بازار و توانایی آنها در ارائه محصولاتی که این نیازها را برآورده میکنند و در عین حال رضایت مصرفکننده را تضمین میکنند، چنین قدرتی را در مناطق خود دارند.
غول های Big Tech همچنین می دانند که چگونه به بازارهای جدید و در حال ظهور نفوذ کنند. فیس بوک با خرید اینستاگرام و واتس اپ جایگاه خود را در شبکه های اجتماعی تقویت کرد. در حالی که آمازون هم بر تجارت الکترونیک و هم بر خدمات پخش تسلط دارد. علاوه بر این، خرید Whole Foods به طور قابل توجهی حضور فیزیکی آن را تقویت کرده است. گوگل فقط در مورد موتورهای جستجو نیست. آنها همچنین ایمیل، اشتراک گذاری ویدیو و سایر خدمات را به کاربران ارائه می دهند.
این شرکتهای پیشرو فناوری اطلاعات در جهان نحوه استفاده مردم از فناوری را بهطور اساسی تغییر دادهاند و یک اکوسیستم دیجیتالی را ایجاد کردهاند که به طور روزانه به خدمات این مشاغل برای میلیونها نفر متکی است. در نتیجه، سوالات و نگرانیهایی در مورد درجه قدرت فزاینده این مشاغل اغلب ایجاد میشود. در حالی که برخی استدلال می کنند که این شرکت ها تغییرات اجتماعی را ترویج می کنند، برخی دیگر به تسلط تجاری آنها اشاره می کنند و در مورد انحصار فناوری ابراز نگرانی می کنند.
از آنجایی که Big Tech قدرت بسیار زیادی دارد و چنین تأثیری در سراسر جهان دارد، نگرانیهایی نیز مطرح شده است که روشهای کسبوکار اقتدارگرایانه آن بیش از حد متمرکز و کانون سود نامتناسب، نظارت انبوه، امنیت و حریم خصوصی ناکافی، تبلیغات ناپسند، و سرقت گسترده دادهها متمرکز شده است. . از سوی دیگر، توسعه آنها توقف ناپذیر است، با خدمات اینترنت رایگان، قابلیت بهبود یافته گوشی های هوشمند، و تجارت الکترونیک به طور گسترده در دسترس است.
از آنجایی که آنها خدمات ارزانتری نسبت به قبل به مصرفکنندگان ارائه میکنند، چندین شرکت بزرگ دیجیتالی توانستهاند از هرگونه درخواست رقابت مهم طفره بروند. از سوی دیگر، رویه های انحصاری به طور فزاینده ای در حال بررسی هستند.
با این حال، بلاکچین یک شانس بزرگ برای مبارزه برای شرکت هایی است که می خواهند به انحصار Big Tech پایان دهند.
بسیاری از شرکت های فناوری در حال حاضر در حال توسعه روش هایی برای استفاده از بلاکچین و فناوری های مرتبط برای ایجاد شبکه های رسانه های اجتماعی، ذخیره اطلاعات آنلاین و میزبانی وب سایت ها بدون نیاز به یک مرجع مرکزی هستند. در صورت اجرای این امر، مسدود کردن حساب ها یا حذف محتوا برای هر دولت یا شرکتی بسیار دشوارتر خواهد بود.
پس از اینکه شرکت های Big Tech اهرم خود را به گونه ای اعمال کردند که باعث نگرانی در مورد اقتدار آنها شد، این آزمایش ها دوباره ظاهر شدند. شرکتهای فناوری صرفاً به این دلیل روی ارزهای دیجیتال سرمایهگذاری میکنند که مبتنی بر یک فناوری اینترنتی ساده است که مستقل از کنترل یا نفوذ هر شخص یا نهادی است. این همان چیزی است که اینترنت آرزوی آن را دارد و با گذشت زمان بیشتر خواهد شد.