Consumer Price Index (CPI)

Consumer Price Index (CPI) چیست؟

در درجه اول، Consumer Price Index (CPI) یا شاخص قیمت مصرف کننده نوعی شاخص است که در آن قیمت های سبدی از کالاها و خدمات برای به دست آوردن بینش در بخش های بازار ردیابی می شود. CPI برای ردیابی قیمت‌های کالاها و خدمات مصرفی طراحی شده است که انتظار می‌رود مصرف‌کننده معمولی برای آن هزینه کند و باید توانایی پرداخت آن را داشته باشد. این معیاری برای اندازه گیری تحولات اقتصادی، به ویژه تأثیر تورم یا کاهش تورم است. این امر ضروری است زیرا دولت‌ها می‌توانند بینش‌هایی درباره تصمیم‌های سیاست پولی خود جمع‌آوری کنند و پس از آن مقداری را که باید به کسانی که درآمد یارانه‌ای دارند تعدیل کنند، تنظیم کنند.

اما فراتر از اندازه‌گیری اثربخشی سیاست‌های اقتصادی دولت مرکزی، Consumer Price Index (CPI) همچنین به کسب‌وکارها و شهروندان اطلاعاتی در مورد تغییرات قیمت در اقتصاد می‌دهد، که سپس به آنها در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک می‌کند. آمار CPI طیف گسترده ای از افراد را شامل می شود، از جمله افراد حرفه ای، خوداشتغال، بیکار و غیره. برخی از گروه های اصلی CPI شامل مسکن، پوشاک، آموزش و ارتباطات است. در حالی که Consumer Price Index (CPI) بیشتر موثر است، اغلب نمی تواند تغییرات منطقه ای در قیمت ها را ثبت کند، و همچنین فرض می کند که همه الگوهای خرید همگن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا