Chargeback
Chargeback چیست؟
Chargeback (استرداد وجه) در درجه اول وسیله ای برای حمایت از مصرف کننده است. اغلب، آنها توسط مصرف کنندگان پس از اتهامات تقلبی یا اشتباه آغاز می شوند، به عنوان مثال زمانی که از کارت اعتباری خود برای پرداخت برای یک محصول خاص استفاده کردند اما هرگز به آنها تحویل داده نشد.
سپس ارائهدهنده کارت اعتباری از فروشنده درخواست میکند تا ضرر ناشی از تراکنش متقلبانه یا مورد مناقشه را جبران کند، و پس از تأیید آن، پرداخت یا انتقال پول مذکور را بازگرداند.
Chargeback به صورت خودکار انجام نمی شود و مصرف کننده باید در ابتدا با موفقیت در مورد شارژ اصلی اعتراض کند و تسویه حساب نهایی می تواند تا چند روز طول بکشد.
سایر دلایل احتمالی برای شروع Chargeback شامل خطاهای اداری مانند شارژ تکراری تصادفی یا مشکلات فنی است که منجر به هزینههای اشتباه میشود. تهدید احتمالی بازپرداخت وجه، بازرگانان را تشویق میکند تا کالاها و خدمات باکیفیت ارائه کنند و در هنگام Charge مشتریان خود مراقب باشند.
بهعلاوه، Chargeback در موارد سرقت هویت، زمانی که کارت اعتباری یک شخص بدون اطلاع یا مجوز آنها با نیت مخرب مورد استفاده قرار میگیرد، معیاری برای محافظت فراهم میکند.
از طرف دیگر، مصرف کنندگان همچنین ممکن است در تقلب در Chargeback به عمد اقدام به استرداد وجه با هزینه ای کنند که می دانند قانونی است.
عدم امکان کلاهبرداری Chargeback در ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز که در آن تراکنشها به طور دائم بر روی بلاک چین ثبت میشوند و برگشتناپذیر هستند، یکی از مزایای کلیدی ارائه شده به بازرگانان در صورت پذیرش پرداختهای رمزنگاری شده است.