راه ثبات کوین: سفری به سمت ثبات ، اعتماد و عدم تمرکز

سکه های ثابت با پشتیبانی فیات و دارایی های دیگر به طور فزاینده ای محبوبیت پیدا می کنند ، هر ساله راه حل های بیشتری به بازار عرضه می شود.

راه ثبات کوین ؛ بیت کوین (BTC) و سایر ارزهای رمزپایه درهای دنیای جدید مالی را باز کرده اند. ارزهای رمزنگاری شده در ابتدایی ترین شکل خود به مردم امکان می دهند تا به روشی کاملاً بی اعتماد ، شفاف و کارآمد معامله کنند ، واسطه های متمرکز و ریسک طرف مقابل را که قبلاً مربوط به انتقال پول دیجیتال بود ، قطع کنند.

به لطف فناوری blockchain ، اکنون ارزش در مقیاس جهانی در عرض چند ثانیه و با هزینه های نسبتاً کم قابل انتقال است اما این همه نیست.با این حال ، Bitcoin و Ether (ETH) هنوز بیش از حد بی ثبات هستند که نمی توانند به عنوان ارز استفاده شوند ، عاملی که مانع از پذیرش انبوه آنها شده است.

اگرچه بیت کوین و فناوری بلاکچین هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارند ، اما نوسانات هنوز در صنعت غالب است که منجر به ایجاد چیزی شده است که بهترین ثبات های هر دو جهان را به خود اختصاص می دهد. مثالهای معروف شامل Tether (USDT) و USD Coin (USDC) است.

در حالی که ارزهای رمزپایه خود بی ثبات هستند ، اما می توان از فناوری زیر بنایی آنها برای ایجاد دارایی های پایدارتر مانند ارزهای فیات ، فلزات گرانبها و سایر دارایی ها استفاده کرد.این پول های ثابت بیشتر برای پرداخت های مشترک و تسویه حساب های صرافی مورد استفاده قرار می گیرد.برخی از پول های ثابت از آنجا که به دلار ایالات متحده متصل می شوند بسیار محبوب شده اند و به بیش از 51 میلیارد دلار برای USDT و حدود 14 میلیارد دلار برای USDC با پشتیبانی Coinbase دارای سرمایه بازار هستند.

Stablecoins با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خود ، محبوبیت زیادی بین خرده فروشی ها و جمعیت های نهادی به طور خودکار به یک کلاس دارایی جدید تبدیل شده است.اکنون ، مالیات غیرمتمرکز و توکن های غیر قابل تغییر ، بازی های جدید صنعت هستند و همراه با سکه های ثابت ، امکانات جدید و مهیجی را برای درج مالی فراهم می کنند.

پول های ثابت متمرکز و غیرمتمرکز

مفهوم سکه هایی مانند USDT ساده است.از لحاظ تئوری ، شرکتهایی که از این ارزهای رمزپایه پایدار حمایت می کنند ، ذخیره دارایی اصلی را در این مورد یعنی دلار آمریکا حفظ می کنند و مقدار متناظر با آن را به عنوان نشانه های مبتنی بر بلاکچین صادر می کنند.

با این حال ، پول های ثابت برای خودشان موضوعاتی دارند.رایج ترین ترس این است که ناشران پایدار کوین می توانند با استفاده از ذخایر و حسابرسی های خود ، توکن های بدون پشتوانه صادر کنند.در حالی که iFinex شرکت مادر Crypto Exchange Bitfinex و یک صادرکننده USDT مصمم است که USDT همیشه 100٪ توسط ذخایر پشتیبانی می شود ، برخی از این صنعت همچنان که در دادگاه اخیراً بین دادستان کل دادگستری نیویورک و Tether دیده می شود ، تردید دارند.

مسائل فوق الذکر توسعه دهندگان و کارآفرینان را در فضا ترغیب به ایجاد سیستم های پایدار غیرمتمرکز Bitcoin کرده است ،MakerDAO از Ether (ETH) برای ایجاد ذخیره غیرمتمرکز و قابل تأیید برای صدور پایدار کوین استفاده می کند.

گزینه های دیگر نیز موجود است.Kava از یک سیستم مشابه برای ایجاد سکه های پایدار با پشتیبانی از رمزنگاری استفاده کرده است که به USD متصل هستند؛به کاربران امکان می دهد نقدینگی خود را با دارایی های متعدد مانند بیت کوین و XRP تأمین کنند تا بتوانند ارزهای پایدار وابسته به USD را منتشر کنند.جان وو ، رئیس آزمایشگاه های آوا ، تیم پشتیبانی از توسعه بهمن به Cointelegraph گفت:

“پولهای ثابت غیرمتمرکز نقش حیاتی در رشد DeFi داشته اند. بدون نوآوری MakerDAO در ایجاد دلارهای مصنوعی ایالات متحده با پشتیبانی رمزنگاری ، اکوسیستم تقریباً مثل امروز بالغ نخواهد بود. “

در حالی که مفهومی بدیع است همچنین می تواند برای کسانی که نقدینگی سیستم را تأمین می کنند خطرناک باشد.با توجه به اینکه Dai توسط Ether پشتیبانی می شود ،باید ضریب وثیقه بالایی توسط شرکت کنندگانی فراهم شود که در صورت کاهش شدید قیمت اتر ، در معرض خطر انحلال کامل نیز باشند.

Wu هنگام صحبت درباره راه اندازی مفاهیم جدیدی مانند بیت کوین ترکیبی پایدار، به تازگی به FRAX پایدار اشاره کرد که ترکیبی از کنترل های تأمین وثیقه و الگوریتمی است و افزود: “نوآوری های ارائه شده توسط افرادی مانند MakerDAO و Kava با خطر بالایی روبرو هستند ، که با ازدحام زیاد بلاک چین Ethereum تشدید می شود. ”

مسئله دارایی اساسی

سکه های ثابت غیرمتمرکز جایگزینی برای سکه های ثابت مانند USDT هستند ، اما نوسانات ارزهای رمزپایه نیز آنها را برای تأمین کنندگان نقدینگی ، دارندگان و کاربران پایدار کوین خطرناک می کند.اکنون چندین شرکت در تلاش برای یافتن راه حلی هستند که به شما اجازه می دهد سکه های ثابت غیرمتمرکز و متمرکز “در وسط قرار بگیرند”.

به عنوان مثال ، Five5Five مدل پایدار کوین را ایجاد کرده و به زودی آن را راه اندازی می کند که در آن می توان یک ثبات کوین را به دلار آمریکا متصل کرد در حالی که خطر مرتبط با ذخایر ارزهای رمزپایه فرار را از بین می برد.USD Reserve (USDR) ارز رمزنگاری شده با طلا است که می تواند نسبت یک به یک دلار را حفظ کند.

این راه حل در برابر تصفیه احتمالی و نوسانات قیمت مرتبط با زنجیره ثبات غیرمتمرکز محافظت می کند.در عین حال ، می توان از چنین سکه ای با نرخ وثیقه بالا پشتیبانی کرد که به آن امکان می دهد نوسانات یا تغییر ناگهانی در شرایط بازار را متعادل کند.در این مثال ، این شرکت تصمیم گرفته است تا بورس اوراق بهادار بیت کوین را به عنوان یک اکوسیستم غیر متمرکز با قراردادهای هوشمند ، الگوریتم استخراج سهام در رابطه با اثبات اقتدار ، معاملات خصوصی و راه حلهای لیزینگ و سهام اجاره دهد.Eric Ma ، مدیر عامل اولتیماتوم بیت کوین ، به Cointelegraph گفت:

“بلاکچین BTCU به دلیل قابلیت های آن مانند معاملات پرسرعت ، توانایی انجام معاملات ناشناس ، بهبود مقیاس پذیری ، قابلیت های قرارداد هوشمند و قابلیت همکاری چند زنجیره ای به ویژه برای توسعه پایدار Bitcoin USD (USDR) انتخاب شد.”

در حالی که سایر پروژه ها نیز سعی کرده اند با استفاده از “سبد” ارزهای فیات به جای یک ارز واحد ، موضوع محافظت از کاربران در برابر نوسان دارایی اساسی را حل کنند.، برای صدور یک پایدار بیت کوین که به دارایی های مختلف متصل باشد ، اکثر آنها تاکنون در دستیابی به این مهم موفق نشده اند ، از جمله برجسته ترین پروژه Libra توسط فیس بوک ، که توسط ناظران ، دقیقاً مانند Sogur متوقف شده است.

USDR به دارندگان این امکان را می دهد تا در برابر تورم یک واحد پول فیات USD محافظت کنند ، زیرا این سکه توسط طلا پشتیبانی می شود نه فیات یا ارز رمزپایه فرار.Jeremy Harbour ، مدیر عامل و بنیانگذار Five5Five ، به Cointelegraph گفت:”اینترنت به ارز ذخیره نیاز دارد. تقاضای زیاد برای پول های ثابت نشان می دهد که همیشه چالش در پشت این پول های ثابت است. “وی افزود که ذخایر طلا توسط این شرکت بدست آمده است “با مشارکت کارگران صنعتگران استخراج طلا و به همین دلیل سرمایه مورد نیاز برخی از فقیرترین نقاط جهان را برای تأمین سرمایه مستقیم مورد نیاز در جوامع خود به ارمغان می آورد.”

سکه های ثابت فلزی

در حالی که USDR قصد دارد یک دلار پایدار برای دلار آمریکا ایجاد کند که کاربران را در برابر تورم و نوسان قیمت پایین نگه دارد و MakerDAO و Kava سعی کرده اند از ارزهای رمزپایه برای ارائه یک راه حل بی اعتماد استفاده کنند ، پروژه های دیگر رویکرد ساده تری دارند.

پروژه هایی مانند DigixDAO و Paxos سکه های ثابتی را ایجاد می کنند که توسط فلزات گرانبها مانند طلا متصل و پشتیبانی می شوند.با این حال ، آنها هنوز هم به ذخایر متمرکز اعتماد می کنند و همان موضوعاتی را ایجاد می کنند که USDT ، USDC و تا حدی حتی USDR را آزار می دهد.

Aurus در تلاش برای حل این مشکل و ارائه راه حل نیمه غیرمتمرکز برای کاربران با ثبات های دارای فلزات گرانبها ، سکه های مبتنی بر فلزات گرانبها را برای طلا ، نقره و پلاتین صادر کرده است که از این دارایی ها پشتیبانی می شود.

با این حال ، Aurus به جای استفاده از ذخایر متمرکز ، با تولید کنندگان و ریخته گری های متعدد فلزات برای ایجاد نشانه هایی با پشتوانه فلزات گرانبها که ذخایر توزیع شده ایجاد می کند ، اطمینان می دهد که کاربران همیشه در برابر نقاط خرابی محافظت می شوند.Guido van Stijn ، مدیرعامل Aurus ، به Cointelegraph گفت:

“ما می توانستیم یک راه حل متمرکز ایجاد کنیم ، اما اگر میخواهیم برای محصولاتی مانند AurusGOLD و AurusSILVER انبوه استفاده کنیم ، باید خود صنعت فلزات گرانبها را بپذیریم در حالی که سیستم خود را برای همه باز و سودمند می کنیم.”

راه پیش رو

در حالی که هیچ یک از راه حل های ذکر شده در بالا 100٪ کامل نیستند ، روند فکر توسعه مداوم پول سکه کاملاً قابل توجه است.به حدی که دولت ها در حال کار بر روی نسخه خود از پول های ثابت ، معروف به ارزهای دیجیتال بانک مرکزی هستند و کشورهایی مانند چین قبلاً آزمایش این سیستم ها را آغاز کرده اند.

مرتبط: آستین ها را بالا بزنید: غول های فناوری چین تصویب یوان دیجیتال را هدایت می کنند

با این حال ، بسیاری نگران هستند که CBDC ها چیزی بیش از نسخه های مجازی ارزهای فیات نخواهند بود که از بلاک چین های متمرکز استفاده می کنند و هیچ نوآوری واقعی ارائه نمی دهند.به همین ترتیب ، جالب است که ببینید چگونه جامعه ارزهای رمزپایه همچنان به ابداع و توسعه راه حل های جدید برای پول های ثابت ادامه می دهد ، در حالی که بیت کوین به راه خود برای تحقق هدف نهایی خود یعنی جایگزینی ارزهای فیات به طور کامل اتفاقی که ممکن است بیفتد ، ادامه خواهد یافت.

خروج از نسخه موبایل