شبکه همتا به همتا Peer To Peer Network | معرفی کامل و کاربردهای آن

شبکه همتا به همتا Peer To Peer Network

شبکه همتا به همتا یا P2P Network در سیستم های کامپیوتری به معنای تعدادی از کامپیوترهاست که به صورت جمعی  و گروهی به ذخیره سازی و اشتراک گذاری داده ها و فایل ها می پردازد.

هر عضو یا کامپیوتر در این شبکه یک نود Node نامیده می شود. معمولا نود ها Node وظیفه و قدرتی یکسان دارند.

در فین تک Fintech از عبارت همتا به همتا برای انتقال و مبادله و تبدیل ارزهای دیجیتال استفاده می شود.

شبکه همتا به همتا Peer To Peer Network به فروشندگان و خریداران قابلیت انجام هرگونه معاملات را در بازار ارزهای دیجیتال بدون نیاز به هیچ واسطه ای می دهد. همچنین برخی سایت ها با استفاده از شبکه همتا به همتا، افرادی که قصد وام گرفتن را دارند به کسانی که وام می دهند متصل می کنند. استفاده از P2P Network اولین بار در سال 1990 و طی ایجاد اولین نرم افزار اشتراک گذاری ( Share) اتفاق افتاد.

امروزه سیستم همتا به همتا پایه و اساس شبکه های بلاک چین است. در ادامه به معرفی بیشتر این شبکه می پردازیم.

 

عملکرد شبکه همتا به همتا Peer To Peer Network چگونه است؟

P2P در واقع شبکه توزیع شده (Distributed System) از کاربران است. در این سیستم سرور مرکزی یا ادمین خاصی ندارد و عملا تحت کنترل هیچ فردی نیستند. بلکه تمام نود ها هم نقش کاربر را داند، هم برای دیگر نودها به نوعی نقش سرور را دارند. تمام Nodeها کپی تمام اطلاعات شبکه را در اختیار دارند.

همچنین هر نود می تواند اطلاعات و داده ها را از دیگر نود ها دانلود یا برای آنها آپلود کند. این ویژگی نقطه تمایز این شبکه از سیستم های قدیمی سرور/کاربر است.

هر نود یا کامپیوتر بعد از اتصال به شبکه، داده ها و اطلاعات را در هارد درایور دستگاه خود ذخیره می کنند. سپس با استفاده از نرم افزارهایی که برای این کار طراحی شده اند، می توانند داده ها را به اشتراک بگذارند یا اینکه اطلاعات را از دیگر نود ها پیدا و دانلود کنند.

انجام این کارها می تواند به صورت همزمان باشد. یعنی در یک زمان هم دانلود انجام دهید هم آپلود.

هر نود می تواند تمام کارهای ذخیره، انتقال، سرور، دانلود و آپلود را انجام دهد. بنابراین هرچه تعداد کاربران شبکه همتا به همتا Peer To Peer Network بیشتر شود ، کارها نیز با سرعت بیشتر و موثرتر انجام می شود و امنیت نیز بالاتر خواهد بود. ساختار این شبکه به گونه ای است که در برابر حملات سایبری بسیار امن و مقاوم هستند.

شبکه های همتا به همتا با توجه نحوه کارکردشان، به سه دسته تقسیم می شوند:

 

شبکه همتا به همتا Peer To Peer Network : سازمان نیافته

در این نوع شبکه نود ها دسته بندی خاص یا مشخصی ندارند و اعضا به صورت رندوم با هم ارتباط دارند. امکان بی نظمی در این نوع شبکه امکان پذیر است، زیرا نود ها دائما در حال حرکت هستند.

با این حال ایجاد شبکه سازمان نیافته آسان تر است، زیرا نیاز به حافظه و استفاده از قدرت پردازنده کمتر است.

 

شبکه همتا به همتا Peer To Peer Network : سازمان یافته

همانگونه که نام این شبکه مشخص است، با یک شبکه منظم و ساختاری سازمان یافته سر و کار داریم. این شبکه به نود ها اجازه می دهد به دنبال اطلاعات و داده هایی که ذخیره ندارند، بگردند. انجام این کار توسط هش ها Hash انجام می شود و کار جستجو  در دیتابیس Database را آسان می کند. در کل شبکه های همتا به همتا سازمان یافته عملی موثرتر دارند.

 

شبکه همتا به همتا Peer To Peer Network : هیبریدی

این نوع شبکه از ترکیب مدل سرور/کاربری و همتا به همتا ایجاد شده است. شبکه هیبریدی ممکن است سرور مرکزی متمرکز داشته باشند و به وسیله آن نود ها را به یکدیگر متصل کنند.

در بین این سه نوع شبکه همتا به همتا، شبکه هیبریدی عملکردی موثرتر و بهبودیافته تری دارند. زیرا این شبکه ترکیبی از مزیت های دو نوع دیگر می باشد.

 

شبکه همتا به همتا غیر متمرکز

ذات شبکه P2P، توزیع شده متمرکز است. اما در بعضی سطوح امکان غیرمتمرکز بود نیز وجود دارد.

سیستم ها معمولا به یک مرکز متصل اند. این مرکز فعالیت های شبکه را کنترل می کند و آن را متمرکز نگه می دارد.

به طور مثال بعضی شبکه ها این اجازه را به کاربران می دهند که در کامپیوتر دیگران داده ها را سرچ کنند، اما اجازه کار دیگری را نخواهند داشت.

این شبکه ها کوچک تر هستند، اما هدف آنها مشخص و مشترک است.

 

شبکه P2P در بلاک چین

ساتوشی ناکاموتو Satushi Nakamoto خالق بیت کوین در ابتدا این ارز را با نام سیستم پرداخت همتا به همتا معرفی کرد.

بیت کوین ارزی دیجیتال است که در بستر بلاک چین قرار دارد. می توان با استفاده شبکه P2P این ارز را منتقل کرد.

در فناوری بلاک چین، شبکه همتا به همتا این امکان را ایجاد می کند که تمام دارندگان ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، بدون نیاز به واسطه پول های خود را تمام نقاط جهان منتقل کنند.

هر فرد می تواند یک کاربر یا Node در شبکه همتا به همتا Peer To Peer Network باشد. این کار زیر نظر هیچ سازمان یا موسسه مالی نیست، تمام تراکنش ها و اتفاقات درون شبکه بلاک چین در دفتر کل ذخیره می شود.

هر نود که در شبکه بلاک چین قرار دارد، یک Copy  از تمام بلاک چین دارد و آن را با دیگر نود ها بررسی می کند تا تمام چیزها دقیق باشد. با وجود این کار، اگر حرکتی مشکوک یا مخرب انجام گیرد به سرعت شناسایی شده و توسط شبکه پس زده می شود.

نود های می توانند وظایف مختلفی به عهده داشته داشته باشند. به طور مثال فول نود Full Node وظیفه دارد که امنیت تمام شبکه و سیستم بلاک چین را با تائید کردن تراکنش های بلاک چین تامین کند.

 

مزایای و محدودیت های شبکه همتا به همتا

مهم ترین مزیت شبکه همتا به همتا امنیت بالاتر آنها نسبت به سیستم های قدیمی می باشد.

توزیع شدن شبکه بلاک چین در بیت تعداد بسیار زیاد نود ها در کل دنیا، این شبکه را از حملات Dos محافظت می کند.

همچنین اطلاعات قبل از اضافه شدن به بلاک چین باید توسط نود ها تائید شوند. انجام این کار از ایجاد تغییر در اطلاعات و داده ها جلوگیری می کند.

تنها حالتی که شبکه های همتا به همتا کورد حملات خرابکارانه قرار بگیرند، حملات 51% می باشد. یعتی هکرها بتوانند بیش از نصف سیسم ها و کنترل آنها را به عهده بگیرند. انجام این کار برای شبکه بزرگی مانند بلاک چین تقریبا غیر ممکن است.

کنترل کیف پول و حساب ها در دست هیچ سازمان و دولتی نیست و هیچ کس نمی تواند حساب را مسدود کند یا اینکه آن را خالی کند.

در کنار ویژگی های مهم و مثبت این شبکه، نقاط ضعفی نیز  وجود دارد. با توجه به اینکه دفتر کل توزیع شده بلاک چین باید برای تمام نودها به روزرسانی شود، انجام تراکنش ها و اضافه کردن آنها به شبکه بلاک چین به قدرت محاسباتی بسیار زیادی نیاز دارد.

مقیاس پذیری یکی دیگر از مشکلات این شبکه است. هرچه شبکه بزرگ تر شود مشکل مقیاس پذیری نیز بیشتر خواهد شد. البته راه حل های برای حل این مشکل ارائه شده است، اما هنوز راه حلی کامل برای حل این مشکل در دسترس نیست.

در هنگام تشکیل هارد فورک ها Hard Fork احتمال حمله نیز به وجود می آید. از آنجایی که بلاک چین ها معمولا کد باز و غیر متمرکز هستند می توانند در ایجاد هارد فورک ها دچار مشکل شوند.

نظارت بر این شبکه کاری غیر ممکن و سخت است.

خروج از نسخه موبایل